Seu Electrònica

28/04/2025 09:04:02
Estás en: Inici | Altres | Central de Contractació | Què és la central de contractació?

Què és la central de contractació?

SISTEMA PER A LA RACIONALITZACIÓ I EFICIÈNCIA EN LA CONTRACTACIÓ D’OBRES, SERVEIS I SUBMINISTRAMENTS PER LES ENTITATS QUE INTEGREN L’ADMINISTRACIÓ LOCAL DE LA PROVÍNCIA D’ALACANT.

QUÈ ÉS LA CENTRAL DE CONTRACTACIÓ DE L’EXCMA. DIPUTACIÓ PROVINCIAL D’ALACANT?

La Central de Contractació de l’Excma. Diputació Provincial d’Alacant és un servei especialitzat adscrit a l’Àrea de Contractació la funció de la qual és centralitzar la contractació i/o celebrar acords marc per a obres, serveis o subministraments de les entitats locals de la Província d’Alacant i els seus ens dependents.

La Central de Contractació ha sigut creada pel Ple de l’Excma. Diputació Provincial mitjançant acords de 13 de gener de 2011 i 5 de desembre de 2013, a l’empara del que s’estableix en l’article 204.2 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

L’Excma. Diputació Provincial d’Alacant, a través de la Central de Contractació, exerceix la competència d’assistència i cooperació tècnica als municipis atribuïda per l’art. 36.1 b) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i la competència pròpia que li assigna l’apartat g) del mateix precepte, consistent en la contractació centralitzada en municipis amb població inferior a 20.000 habitants, això segons el que es disposa en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local.

FINALITATS DEL SERVEI CENTRAL DE CONTRACTACIÓ PROVINCIAL.

Els procediments de la Central de Contractació tenen per objecte sumar les necessitats d’obres, subministraments i serveis de les entitats que conformen l’Administració Local de la Província i els seus ens dependents quan així ho decidisquen. Mitjançant un procés de col·laboració interadministrativa es pretén que la Diputació d’Alacant puga, d’una banda, tramitar contractes conjunts per a les Entitats Locals de la província d’Alacant, amb l’objectiu de, generant economies d’escala, poder obtindre estalvis considerables en les necessitats que tinguen. D’altra banda, actuar com a departament de contractació dels Ajuntaments, conscients de la precarietat moltes vegades existent, per la falta de personal qualificat en la tramitació administrativa, sobretot en els municipis de menor població.

Els objectius fonamentals són:

  • Obtenció de millors preus i condicions contractuals per economies d’escala.
  • Simplificació de la tramitació administrativa.
  • Reducció dels temps d’adquisició.
  • Tramitació de contractes.

PARTICIPACIÓ EN LA CENTRAL DE CONTRACTACIÓ.

La Central de Contractació de l’Excma. Diputació Provincial d’Alacant és un sistema flexible que permet la incorporació en qualsevol moment i consta de dues fases:

  • Adhesión genérica. Las Entidades Locales y sus entidades dependientes, pueden solicitar su adhesión a la Central de Contratación, teniendo en consideración:
    • No suposa obligació d’efectuar cap contractació.
    • No implica participació obligatòria en cap procediment específic.
    • Requereix acord de l’òrgan competent de l’Entitat que s’adherisca i formalització de l’adhesió mitjançant subscripció de la corresponent acta.
    • Les entitats que es van adherir a l’anterior servei “Central de Compres” també hauran d’adoptar l’acord d’adhesió genèrica, atés l’actual règim jurídic de la Central, ordenat i modificat en la sessió del ple de la Diputació Provincial de 5 de desembre de 2013.
  • Adhesió específica a un procediment concret. Per a l’adhesió específica es requereix:
  • Iniciació del procés mitjançant comunicació de la Diputació Provincial a les entitats adherides genèricament de la intenció de tramitar un procediment determinat.
  • Participació de les entitats que projecten l’adhesió especifica en la redacció dels plecs de condicions tècniques.
  • Adhesió específica mitjançant acord/resolució de l’òrgan de contractació de l’entitat local. Llevat que s’indique el contrari, aquesta adhesió és la que suposarà el compromís ferm i irrevocable de l’entitat adherida al concret procediment i durant tota la seua vigència.

Descarregar model d’Adhesió

MODALITATS D’ACTUACIÓ DE LA CENTRAL DE CONTRACTACIÓ

Hi ha dues modalitats d’actuació de la central de contractació:

1) Contractació per la Central de Contractació mitjançant l’adopció dels tipus contratables per a cada classe d’obres, béns i serveis mitjançant acord marc.

L’acord marc podrà ser:

  • Tancat o obert, en funció de si els termes contractuals estan totalment o no establits en aquest.
  • Celebrat amb un o diversos empresaris.

Els contractes derivats basats en l’acord marc seran adjudicats i formalitzats pels ens públics adherits. Així mateix, tots els actes d’execució correspondran a les entitats adherides conforme al que s’estableix en la normativa contractual.

2) Expedients de contractes d’obres, serveis o subministraments assumits per la Central de Contractació per a la seua contractació.

L’acord d’adjudicació vincularà a totes les entitats adherides, en el plec de clàusules administratives particulars estaran separades les prestacions a cadascuna d’elles, que seran contractants a l’efecte de facturació.